Your history, my narrative: uncovering me through you

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10045/3130
Full metadata record
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorGolley, Nawar Al-Hassan-
dc.date.accessioned2007-11-20T16:39:02Z-
dc.date.available2007-11-20T16:39:02Z-
dc.date.issued2004-12-
dc.identifier.citationGOLLEY, Nawar Al-Hassan. "Your history, my narrative: uncovering me through you". Feminismo/s. N. 4 (dic. 2004). ISSN 1696-8166, pp. 15-38en
dc.identifier.issn1696-8166-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10045/3130-
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.14198/fem.2004.4.02-
dc.description.abstractEste trabajo estudia tres libros publicados en los años ochenta, Khul-Khaal, Doing Daily Battle y Both Right and Left Handed. Sus subtítulos, Five Egyptian Women Tell Their Stories, Interviews with Moroccan Women and Arab Women Talk About Their Lives respectivamente, indican que los tres libros contienen historias de vida de mujeres pertenecientes a países árabes. Estos textos, por tanto, entran en la misma categoría, no sólo por su tema sino porque guardan puntos en común en lo que se refiere a su técnica y a sus condiciones de producción. El presente trabajo trata de ofrecer un estudio del proceso de estereotipia y generalización que emerge de la labor de los propios autores/editores de las antologías, como en Khul-Khaal, y estudia también cómo los lectores tienden del mismo modo a generalizar, incluso sin sugerencia editorial ninguna al respecto (proceso que se discute más adelante, al analizar los otros dos textos). Sin embargo, estos mismos textos, leídos con atención, pueden convertirse potencialmente en valiosas fuentes de conocimiento. Mi trabajo no lee las antologías etnográficamente, es decir, no considera a las entrevistadas como típicas de la cultura árabe, demasiado compleja para ser representada sólo por ellas. Sin embargo, es posible extraer algunas conclusiones, que necesariamente implican algún tipo de generalización, acerca de cómo una cultura común afecta a la propia imagen. La cultura común no refiere aquí a una cultura árabe monolítica como tal, sino a las condiciones sociales y económicas que comparten algunas mujeres. Este trabajo estudia también la forma en que la clase social y las posiciones económicas interactúan con el género en estas antologías para producir diferentes formas de opresión. Las posibles generalizaciones realizadas en este trabajo no deberían pues ser perjudiciales ni entrañar el riesgo de estereotipia intrínseco a las formas más primitivas de lectura etnográfica.en
dc.description.abstractThis paper examines three books, Khul-Khaal, Doing Daily Battle and Both Right and Left Handed (BRLH), all of which were published in the 1980s. Their sub-titles, Five Egyptian Women Tell Their Stories, Interviews with Moroccan Women and Arab Women Talk About Their Lives respectively, indicate that all three books contain life stories of women from Arab countries. These books, then, fall into one category, not only because of their subject matter but also because they raise similar sets of questions relating to their technique and conditions of production. The paper offers a critique of the process of stereotyping and generalization drawn from these anthologies by the authors/editors themselves, as in Khul-Khaal, and comment on how readers also tend to generalize even without editorial prompting (a process discussed later when analyzing the other two texts.) Nonetheless, these same texts, read carefully, can be potentially good sources of knowledge. This paper does not read these anthologies ethnographically, that is, it does not take the interviewee as typical of Arab culture, which is known to be too complex to be represented by these women alone. However, some conclusions, which necessarily entail some kind of generalization, about how a common culture affects self-image, can be drawn. Common culture here does not refer to a monolithic Arab culture as such but to the similar social and economic conditions which some of the women share. This paper also examines how class and economic positions interact with gender in these anthologies and produce different forms of oppression. Any generalizations in this paper should not be harmful nor should they entail the risk of stereotyping involved in the cruder kinds of ethnographic reading.en
dc.languageengen
dc.publisherUniversidad de Alicante. Centro de Estudios sobre la Mujeren
dc.relation.ispartofFeminismo/s. N. 4 (dic. 2004); pp. 15-38en
dc.subjectMujeres árabesen
dc.subjectCultura árabeen
dc.subjectimagenen
dc.subjectOpresiónen
dc.subjectEstereotipoen
dc.subjectGéneroen
dc.subjectLife storiesen
dc.subjectArab womenen
dc.subjectArab cultureen
dc.subjectSelf-imageen
dc.subjectOppressionen
dc.subjectStereotypingen
dc.subjectGenderen
dc.titleYour history, my narrative: uncovering me through youen
dc.title.alternativeTu historia, mi narración: mi descubrimiento a través de ti-
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
dc.identifier.doi10.14198/fem.2004.4.02-
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess-
Appears in Collections:Feminismo/s - 2004, N. 04 - Writing, Memoirs, Autobiography and History

Files in This Item:
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ThumbnailFeminismos_4_02.pdf890,64 kBAdobe PDFOpen Preview


Items in RUA are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.