The production of Spanish fiction series for SVOD: evolution, trends and strategies

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10045/142539
Información del item - Informació de l'item - Item information
Title: The production of Spanish fiction series for SVOD: evolution, trends and strategies
Other Titles: La producción de series españolas de ficción para SVOD: evolución, tendencias y estrategias
Authors: Hidalgo-Marí, Tatiana | García-Escrivá, Vicente
Research Group/s: Industrias Culturales Hoy: Producción, Difusión, Gestión y Consumo de Productos Culturales en la Era de la Información (IICCXXI) | FUTURLAB - Laboratorio de Prospectiva de la Universidad de Alicante | Investigación en Comunicación Audiovisual (ICOMAV)
Center, Department or Service: Universidad de Alicante. Departamento de Comunicación y Psicología Social
Keywords: Spanish TV fiction | Audiovisual production | TV series | SVOD | TV | Ficción española | Producción audiovisual | Serie de televisión | Televisión
Issue Date: 25-Apr-2024
Publisher: Universidad de Navarra. Facultad de Comunicación
Citation: Communication & Society. 2024, 37(2): 35-48. https://doi.org/10.15581/003.37.2.35-48
Abstract: The consolidation of digital television via subscription video on demand (SVOD) services has created an unprecedented increase in the consumption of serialised TV shows, which has had direct consequences on the content production sector. Faced with an increasingly demanding, hyperconnected and discerning audience and a supply of content never previously seen, television production and distribution strategies are involved in a process of change and adaptation. This paper seeks to analyse the production of Spanish television series created to be distributed on SVOD platforms. The aim is to know the role that production companies play in the creation of television series for SVOD so as to identify strategies and cooperative alliances between production companies and platforms and to detect possible patterns and trends in the operations of the audiovisual market. Using a mixed methodology that combines quantitative study with qualitative data analysis, the 88 Spanish TV series and miniseries that premiered on SVOD platforms from 2016 to 2021 are analysed, taking as a starting point the year in which these platforms began operating in Spain. The results confirm a trend towards cooperation between independent production companies and the platforms themselves, while no presence of in-house production is observed. Likewise, the atomisation of the role of production companies in the context of SVOD is shown, a phenomenon that already existed in generalist television production. | La consolidación de la televisión digital mediante los servicios de subscription video on demand (SVOD) ha generado un aumento sin precedentes del consumo de productos de ficción seriada, lo cual ha tenido consecuencias directas en el sector de la producción de contenidos. Ante una audiencia cada vez más exigente, hiperconectada y demandante y una oferta competitiva nunca antes vista, las estrategias de producción y distribución de la ficción televisiva se encuentran en un proceso de cambio y adaptación. El objetivo principal del presente trabajo es analizar la producción de series de ficción españolas creadas para su distribución en plataformas de SVOD. Se pretende conocer el papel que juegan las empresas productoras en la creación de series de consumo en SVOD con el fin de identificar fórmulas de cooperación entre las productoras y las plataformas, así como detectar posibles patrones y tendencias en el funcionamiento del mercado audiovisual de ficción. Mediante una metodología mixta que combina el estudio cuantitativo con el análisis cualitativo de datos, se analizan las 88 series y miniseries españolas estrenadas en las plataformas de SVOD desde 2016 hasta 2021, tomando como punto de partida el año en que estas plataformas empezaron a operar en España. Los resultados confirman una tendencia hacia la cooperación entre productoras externas y las propias plataformas, a la vez que se observa la nula presencia de la producción interna. Asimismo, se pone de manifiesto la atomización del papel de las productoras en el contexto del SVOD, un fenómeno ya existente en la producción televisiva generalista.
URI: http://hdl.handle.net/10045/142539
ISSN: 0214-0039 | 2386-7876 (Internet)
DOI: 10.15581/003.37.2.35-48
Language: spa | eng
Type: info:eu-repo/semantics/article
Rights: © 2024 Communication & Society. Licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Peer Review: si
Publisher version: https://doi.org/10.15581/003.37.2.35-48
Appears in Collections:INV - FUTURLAB - Artículos de Revistas
INV - ICOMAV - Artículos de Revistas
INV - IICCXXI - Artículos de Revistas

Files in This Item:


Items in RUA are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.