Body percussion in the band repertoire: case study of the work La corrida de toros, by Mario Bürki

Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://hdl.handle.net/10045/142191
Información del item - Informació de l'item - Item information
Título: Body percussion in the band repertoire: case study of the work La corrida de toros, by Mario Bürki
Título alternativo: Percussão corporal no repertório de bandas: estudo de caso da obra La corrida de toros, de Mario Bürki
Autor/es: Di Russo, Salvatore | Gisbert-Caudeli, Vicenta | Romero Naranjo, Francisco Javier | Pelizza, Antonio Domenico
Grupo/s de investigación o GITE: Grupo de Investigación en Ciencias de la Actividad Física y el Deporte (GICAFD) | Neuromotricidad y Alfabetización Motora (NEUROMOTRICITY)
Centro, Departamento o Servicio: Universidad de Alicante. Departamento de Innovación y Formación Didáctica
Palabras clave: Body percussion | Band repertoire | Mario Bürki | BAPNE Method | Musical pedagogy
Fecha de publicación: 12-abr-2024
Editor: Federal University of Minas Gerais
Cita bibliográfica: Per Musi. 2024, 25: e242509. https://doi.org/10.35699/2317-6377.2024.48665
Resumen: When analyzing the band music repertoire, which includes works composed for wind ensemble as well as arrangements from orchestral compositions, an increase in the incorporation of body percussion as a compositional resource has been observed. This article focuses on the work La corrida de toros by Mario Bürki. The Swiss composer, in his descriptive symphonic poem, is dedicated to presenting the different parts of a Spanish bullfight, also called tercios if we stick to bullfighting terminology. Starting with the paseillo that leads the bullfighters into the arena, up to the tercio de muerte (third of death) in the final part. The composition includes sounds and rhythms combined with the percussion of different parts of the body. This paper presents a complete musicological analysis that contemplates structural, organological, harmonic and rhythmic parameters. Special attention is given to the aspects related to the musical function that body percussion plays in this composition. | Ao analisar o repertório de música de banda, que inclui obras compostas para conjunto de sopros, bem como arranjos de composições orquestrais, observou-se um aumento na incorporação da percussão corporal como recurso composicional. Este artigo enfoca a obra La corrida de toros de Mario Bürki. O compositor suíço, em seu poema sinfônico descritivo, dedica-se a apresentar as diferentes partes de uma tourada espanhola, também chamadas de tercios, se nos atermos à terminologia das touradas. Começando com o paseillo que leva os toureiros à arena, até o tercio de muerte (terço da morte) na parte final. A composição inclui sons e ritmos combinados com a percussão de diferentes partes do corpo. Este texto apresenta uma análise musicológica completa que contempla parâmetros estruturais, organológicos, harmônicos e rítmicos. É dada atenção especial aos aspectos relacionados à função musical que a percussão corporal desempenha nesta composição.
URI: http://hdl.handle.net/10045/142191
ISSN: 2317-6377
DOI: 10.35699/2317-6377.2024.48665
Idioma: eng
Tipo: info:eu-repo/semantics/article
Derechos: This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revisión científica: si
Versión del editor: https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/49030
Aparece en las colecciones:INV - GICAFD - Artículos de Revistas
INV - NEUROMOTRICITY - Artículos de Revistas

Archivos en este ítem:
Archivos en este ítem:
Archivo Descripción TamañoFormato 
ThumbnailDi-Russo_etal_2024_PerMusi.pdf7,66 MBAdobe PDFAbrir Vista previa


Todos los documentos en RUA están protegidos por derechos de autor. Algunos derechos reservados.