Subversión y terror en la nueva narrativa argentina: influencias de lo neofantástico en Mariana Enríquez y Samanta Schweblin
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10045/124281
Title: | Subversión y terror en la nueva narrativa argentina: influencias de lo neofantástico en Mariana Enríquez y Samanta Schweblin |
---|---|
Other Titles: | Subversion and Horror in the new Argentinian Narrative: Influences of the Neo-Fantastic in Mariana Enríquez and Samantha Schweblin |
Authors: | Quiñones Gámez, Claudia |
Keywords: | Relato breve | Mariana Enríquez | Miedo intersticial | Animalización | Samanta Schweblin | Neofantástico | Maternidad subvertida | Short story | Interstitial fear | Animalization | Neofantastic | Subverted motherwood |
Knowledge Area: | Literatura Hispanoamericana |
Issue Date: | 2022 |
Publisher: | Universidad de Alicante. Centro de Estudios Literarios Iberoamericanos Mario Benedetti |
Citation: | América sin Nombre. 2022, 27: 104-119. https://doi.org/10.14198/AMESN.16241 |
Abstract: | El progreso social y los cambios que conciernen a la erradicación del sistema patriarcal en el que se encuentra anquilosada la sociedad han generado notorios cambios en el mundo intelectual, donde la literatura escrita por mujeres y las técnicas y construcción del sujeto femenino cada vez aparecen explicitadas de forma más novedosa en sus obras. El avance en cuanto a estilo y temáticas en el género cuentístico en Latinoamérica, en concreto en Argentina, ha llevado a autoras como Mariana Enríquez y Samanta Schweblin a mostrar una visión ampliada del mundo y la problemática que este encierra a nivel social y político. El cuento de terror y el miedo intersticial que lo compone se desarrolla actualmente a partir de episodios derivados de la política o la maternidad subvertida, tratados en los cuentos de estas desde una óptica neofantástica, corriente estética común a ambas autoras. | Social progress and the changes concerning the eradication of the antiquated patriarchal system in which society continues to find itself have generated evident changes in the intellectual world. Regarding literature written by women, the techniques and construction of the female subject therein appear increasingly explicit and original. Advances in style and themes in the short-story genre in South America, and specifically in Argentina, have led authors such as Mariana Enríquez and Samantha Schweblin to reveal a wider vision of the world and the difficulties that this encloses on a political and social level. The horror story, and the interstitial fear that composes it, currently develops from episodes derived from politics or subverted maternity, treated in the latter authors’ stories from a neo-fantastic perspective, an aesthetic trend common to both writers. |
Sponsor: | Universidad de Granada; Vicerrectorado de Investigación y Transferencia de la Universidad de Granada; Departamento de Literatura Española; Ángel Esteban del Campo. |
URI: | http://hdl.handle.net/10045/124281 |
ISSN: | 1577-3442 | 1989-9831 (Internet) |
DOI: | 10.14198/AMESN.16241 |
Language: | spa |
Type: | info:eu-repo/semantics/article |
Rights: | © 2022 Claudia Quiñones Gámez. Este trabajo está sujeto a la licencia de Reconocimiento 4.0 Internacional de Creative Commons (CC BY 4.0) |
Peer Review: | si |
Publisher version: | https://doi.org/10.14198/AMESN.16241 |
Appears in Collections: | América sin Nombre - 2022, N. 27 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ASN_27_07.pdf | 129,08 kB | Adobe PDF | Open Preview | |
This item is licensed under a Creative Commons License