In-depth study of Netflix’s original content of fictional series. Forms, styles and trends in the new streaming scene

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10045/115370
Información del item - Informació de l'item - Item information
Title: In-depth study of Netflix’s original content of fictional series. Forms, styles and trends in the new streaming scene
Other Titles: Radiografía de los contenidos originales de ficción seriada de Netflix. Formas, estilos y tendencias en el nuevo escenario in streaming
Authors: Hidalgo-Marí, Tatiana | Segarra-Saavedra, Jesús | Palomares-Sánchez, Patricia
Research Group/s: Industrias Culturales Hoy: Producción, Difusión, Gestión y Consumo de Productos Culturales en la Era de la Información (IICCXXI) | Comunicación y Públicos Específicos
Center, Department or Service: Universidad de Alicante. Departamento de Comunicación y Psicología Social
Keywords: Fiction | Netflix | Production | Television | Video on demand | Ficción | Producción | Televisión | Vídeo bajo demanda
Knowledge Area: Comunicación Audiovisual y Publicidad
Issue Date: 31-May-2021
Publisher: Universidad de Navarra. Facultad de Comunicación
Citation: Communication & Society. 2021, 34(3): 1-13. https://doi.org/10.15581/003.34.3.1-13
Abstract: This article presents an analysis of the original content of fictional series created by one of the leading companies in the streaming television market, Netflix. This work aims at offering an in-depth study of the original series of the company Netflix, which will allow to classify these contents according to their strategic nature and, secondly, to offer a formal taxonomic overview on them. In addition, their forms, formats, languages, genres and thematic descriptors are analysed in order to establish a taxonomy for the classification of Netflix’s original content. To this end, this article is based on a quantitative method with qualitative contributions, adopting a descriptive but also exploratory approach. Its sample is made up of 490 series available on the Spanish version of the platform from its beginning in 2013 to 2019. The results lead to find a commitment to the production of fictional series with a global nature, but also focused on the local through alliances and productive methods with local businesses. Furthermore, the importance of in-house production as a present and medium-term future strategy is highlighted, together with the commitment to the division of production languages, considering local languages as a resource for the acceptance of the products. As for the predominant formats, a new trend marks how new audiovisual products are created by focusing, among other things, on reducing the duration and longevity of the series broadcast by the company. | El presente artículo analiza los contenidos originales de ficción seriada de una de las compañías líder en el mercado de la televisión in streaming como es Netflix. El objetivo general del trabajo es ofrecer una radiografía sobre las series originales de la compañía Netflix, que permita clasificar dichos contenidos según su naturaleza estratégica y, en segundo lugar, que ofrezca un panorama taxonómico formal sobre ellos. Además, se analizan las formas, formatos, idiomas, géneros y descriptores temáticos para establecer una taxonomía que permita clasificar dichos contenidos originales de Netflix. Para ello, el artículo se sustenta en un método cuantitativo con aportes cualitativos, basado en un enfoque descriptivo pero también exploratorio, y su muestra está formada por las 490 series emitidas en la versión española de la plataforma Netflix desde sus inicios en 2013 hasta 2019. Los resultados permiten detectar una apuesta por una producción de ficción seriada de corte global, pero con la mirada puesta en lo local, mediante las alianzas y fórmulas productivas con empresas locales. Además, se pone de manifiesto la importancia de la producción propia como estrategia presente y a medio plazo, unida a la apuesta por la bifurcación de los idiomas de producción, considerando los idiomas locales como recursos de aceptación de los productos emitidos. En cuanto a los formatos predominantes, se detecta una nueva tendencia que marca la forma de crear los nuevos productos audiovisuales, enfocándose, entre otros, en la reducción de la duración y la propia longevidad de las series emitidas por la compañía.
URI: http://hdl.handle.net/10045/115370
ISSN: 0214-0039 | 2386-7876 (Internet)
DOI: 10.15581/003.34.3.1-13
Language: spa | eng
Type: info:eu-repo/semantics/article
Rights: © 2021 Communication & Society. Licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Peer Review: si
Publisher version: https://doi.org/10.15581/003.34.3.1-13
Appears in Collections:INV - COMPUBES - Artículos de Revistas
INV - IICCXXI - Artículos de Revistas

Files in This Item:
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ThumbnailHidalgo-Mari_etal_2021_Communication&Society_eng.pdfEnglish305,87 kBAdobe PDFOpen Preview
ThumbnailHidalgo-Mari_etal_2021_Communication&Society_esp.pdfEspañol467,24 kBAdobe PDFOpen Preview


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons