Dama de Elche: Pigments, surface coating and stone of the sculpture
Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem:
http://hdl.handle.net/10045/112125
Título: | Dama de Elche: Pigments, surface coating and stone of the sculpture |
---|---|
Autor/es: | Luxán, María Pilar | Prada, José Luis | Dorrego, Fernando |
Centro, Departamento o Servicio: | Fundación Universitaria de Investigación Arqueológica L’Alcúdia |
Palabras clave: | Dama de Elche | Análisis pétreo | Pigmentos originales | Restos óseos de cremación | Autentificada |
Área/s de conocimiento: | Arqueología |
Fecha de publicación: | abr-2005 |
Editor: | International Association of Testing and Research Laboratories for Materials and Structures (RILEM) |
Cita bibliográfica: | Materials and Structures. 2005, 38: 419-424. https://doi.org/10.1007/BF02479310 |
Resumen: | The Dama de Elche (4th–5th century B.C.), an emblematic piece of the ancient Iberian culture, was first sculpted in fossiliferous limestone of Tertiary Age. In this first systematic study, two classic pigments have been identified: Egyptian blue, prepared with a potassium flux, and natural vermilion applied over a preparation layer of gypsum, mixed with calcium carbonate, that migrated and recrystallized on the polychrome surface of the bust, process favoured by the change suffered after its disinterment. No anachronisms have been found on the identified polychromy, the existing coating surface nor any other element that might suggest it to be a modern forgery. | La Dama de Eleche, sculpture emblématique de la culture ibère, fut taillée en pierre calcaire avec des fossiles de l'ère tertiaire. Dans cette première investigation systématique, on a identifié deux pigments classiques: le bleu égyptien, préparé avec un fondant potassique, et le vermillon naturel, appliqués sur une couche de préparation en plâtre, mélangé avec de la chaux, qui a migré et a recristallisé sur la surface polychrome du buste. Ce procédé a été aidé pour les changements subis après son déterrement. On n'a pas trouvé d'anachronisme en ce qui concerne les pigments et la couche de préparation. Aucun élément ne permet, de déduire que la sculpture puisse être un faux moderne. |
Patrocinador/es: | Supported by CICYT (Research Projects: SEC94-0732 and MAT99-0909). |
URI: | http://hdl.handle.net/10045/112125 |
ISSN: | 1359-5997 (Print) | 1871-6873 (Online) |
DOI: | 10.1007/BF02479310 |
Idioma: | eng |
Tipo: | info:eu-repo/semantics/article |
Derechos: | © 2004 RILEM |
Revisión científica: | si |
Versión del editor: | https://doi.org/10.1007/BF02479310 |
Aparece en las colecciones: | Institucional - FUIA-L’Alcúdia - Publicaciones Científicas |
Archivos en este ítem:
Archivo | Descripción | Tamaño | Formato | |
---|---|---|---|---|
Luxan_etal_2005_Analisis-autenticidad-Dama-de-Elche.pdf | Versión final (acceso restringido) | 1,47 MB | Adobe PDF | Abrir Solicitar una copia |
Todos los documentos en RUA están protegidos por derechos de autor. Algunos derechos reservados.